hereditatart posterAfgelopen vrijdag was een hele speciale dag. Ik mocht samen met mijn vriendin Ilona, mijn broertje Kristian en zijn vriendin Eline naar de exclusieve première van Hereditary in Amsterdam. Dankzij uitgever Splendidfilms, en een nicht van Eline, konden wij er bij zijn. En dat vond ik natuurlijk ontzettend vet. Niet alleen was ik nog nooit op een echte film première geweest, Hereditary scheen ook nog eens een hele goede horrorfilm te zijn. Heel erg veel zin had ik er dus in.

De première vond plaats in Tuschinski in Amsterdam. Misschien wel het mooiste film theater van Nederland. Er was zelfs een dresscode, Funeral Ready. Waar we ons natuurlijk graag voor in het chique hesen. En natuurlijk lag er ook een echte rode loper. Heel erg vet om er een keer over heen te mogen lopen voor een film nerd als ik. Toch wel een speciaal momentje. Ook was Tuschinski helemaal in het thema van de film aangekleed. Er stond een grote doodskist voor de deur, er hing sfeervolle verlichting en er klonk enge muziek. Heel erg sfeervol en tof. Ik kreeg er alleen maar meer zin van in de film.

fotomomentje
Op de rode loper.

Eenmaal in de prachtige grote zaal gingen we klaar zitten voor de film. Met een zak popcorn en een heus flesje Hereditary water was ik er klaar voor. Ik had van tevoren al een hoop gehoord over de film. De laatste tijd zien we vaker verhalen als, ”mensen rennen gillend de zalen uit”, en ”engste horror film ooit” en dat soort dingen. Maar de verhalen bij deze film hielden wel aan. De film is ook gemaakt door dezelfde studio als The Witch en dat vond ik ook al een ontzettend enge film. Dus dat beloofde wat. De film gaat over een gezin dat na het verlies van hun oma allerlei ellende over zich heen krijgt. Ellende die al langere tijd blijkt te spelen. Meer zal ik niet uit de doeken doen over het verhaal. Het maakt de film heel erg veel sterker als je er niet veel over weet.

hereditary tusncjoina
De ingang van Tuschinski.

Hereditary is geen traditionele horrorfilm zoals we die vaak zien tegenwoordig. Met luide jumpscares en enge monsters. De film moet het van iets anders hebben. Opgebouwde spanning en onderhuidse gevoelens van angst. Vanaf de eerste minuut voel je dat er iets niet klopt. De film is soms traag, maar dat geeft de tijd om over bepaalde dingen na te denken. En dat werkte bij mij ontzettend goed. Er gebeuren een aantal ontzettend schokkende dingen en doordat de film er zo de tijd voor neemt, kan de kijker na gaan denken over de beangstigende situatie. En dat vind ik iets ontzettend engs.

De film zal absoluut niet voor iedereen zijn. Angst is ook subjectief. Bij iedereen werkt dat anders. Maar ik vond Hereditary één van de engste films die ik in tijden gezien heb. Door de zorgvuldig opgebouwde onderhuidse spanning zat ik vaak met kippenvel in de zaal. Ook heeft de film iets realistisch. De film draait echt om één gezin en voelt daarom vaak aan als iets wat jou eigen familie zomaar zou kunnen overkomen. Als een familiedrama. Brrr.

poster

Ook visueel is de film een pareltje. Er zitten een aantal shots in die me lang bij zullen blijven. Heel erg knap werk van regisseur Ari Aster, Hereditary is namelijk pas zijn eerste echte film. Wauw. Ook het acteerwerk moet ik nog even noemen. Toni Collette, die moeder Annie speelt, solliciteert wat mij betreft al naar een Oscar. Wat een ongekend knappe rol zet zij neer. Er zit één bepaalde scene in, waarbij het gezin aan de eettafel zit, die me nog heel erg lang bij zal blijven. Als je de film gaat kijken zal je precies weten welke scene ik bedoel. Adembenemend om naar te kijken. En ook de rest van de cast doet het erg goed.

Ik heb echt heel erg genoten van Hereditary en het was echt ontzettend vet en speciaal voor mij om bij de première te mogen zijn. Ik wil dus bij deze nogmaals Splendid Film en Lorraine Joore en Eline bedanken. Het was echt heel erg tof. En nogmaals, Hereditary zal niet voor iedereen zijn, maar hou je van een film waarbij de spanning echt onder je huid kruipt, die langzaam maar zeker opbouwt en waar je een beetje bij na moet denken. Één die waarschijnlijk nog dagen door je hoofd zal spoken, dan moet je deze film echt zeker gaan checken. Het is één van de tofste en sterkste horrorfilms die ik in tijden gezien heb.

BLOCKBUSKERSCORE:

4-out-of-5-stars-rating

(fotocredits: Samuel van Leeuwen)