solo posterDe zomer staat inmiddels voor de deur. Dat betekent ieder jaar weer dat het blockbuster seizoen is geopend. En dit jaar is dat bepaald niet anders. Er komen een hele hoop grote releases aan. De Avengers hebben afgetrapt, en inmiddels draait ook Deadpool 2 en staan de dino’s van Jurassic World te trappelen. Maar ik was bijna vergeten dat er ook nog een heuse Star Wars film aan zat te komen.

Toch voelt het gek. De laatste paar jaar is Star Wars weer helemaal terug. Na de overname door Disney worden er aan de lopende band nieuwe films aangekondigd. Maar tot nu toe was december Star Wars maand. Bij elk nieuw deel barstte er tegen het einde van het jaar een klein feestje los voor ons Star Wars fans. Dit keer dus niet. De nieuwe film Solo: A Star Wars Story, over een jonge Han Solo, kiest dus voor een zomerrelease. En dat voelt raar. Het leefde nog totaal niet bij mij en bij mijn vrienden. Terwijl we onszelf toch wel als behoorlijke Star Wars fanboys zien. Ook is er een minder grote marketingcampagne vanuit Disney zelf. Minder trailers, minder grote zalen waarin de film draait. Minder Star Wars circus.

Misschien komt dat door de ruige weg die de productie heeft gehad. Er waren een hoop problemen met de film. Er is van regisseur gewisseld. Er zijn heel veel re-shoots geweest. Het is een wonder dat de uiteindelijke regisseur meneer Ron Howard de film op tijd af heeft gekregen. Solo voelt dus op vrijwel alle vlakken anders aan. Maar toch, toen ik gisteren na het werken zag dat er nog vrije plaatsen waren bij Solo, nota bene op de premièredag en besloot om te gaan, begon het te kriebelen. solo en chewie

De film gaat dus over een jonge Han Solo. Het zo geliefde personage uit de originele Star Wars trilogie. Ik ga er maar even vanuit dat ik verder niet hoef uit te leggen wie Han Solo is. En zo wel, ga dan eens heel snel even de Star Wars saga kijken. In deze film zien we dus heel veel momenten waar we in de eerdere films alleen maar over gehoord hebben. Han’s ontmoeting met Chewie, de Kessel run en natuurlijk de Millenium Falcon. Ik ga verder niet op het verhaal in want er moet nog wel een beetje iets van een verrassing in zitten natuurlijk.

Eigenlijk hebben we het nu gelijk even over het grootste probleem van de film. Hij is maar weinig verrassend. De film draait vooral om momenten waar we al eerder van gehoord hadden. En daardoor kan je bijna alles al zelf invullen en is de film erg voorspelbaar. De film zit vast aan de opmerkingen en verhalen uit de originele trilogie. Zo zat er voor mij eigenlijk maar één echt verrassend moment in, waarbij ik zoiets had van wow. En dat zat behoorlijk aan het einde van de film. Ik kan dan ook niet wachten op de eerste Star Wars spinoff film die echt totaal op zichzelf staat. De film moet het dus niet van zijn verrassende momenten of verhaal hebben maar er zit voor de rest een hele hoop leuks in hoor!

cockpitZo had ik vooraf nog mijn twijfels over Alden Ehrenreich als Han Solo, maar moet ik eerlijk zeggen dat ik hem heel erg overtuigend vond. Ook Lando (gespeeld door Donald Glover) en Beckett (Woody Harrelson) waren erg tof om naar te kijken. Eigenlijk was de hele cast erg sterk. En ik moet Chewie (Joonas Suotamo dit keer in het pak) ook echt even noemen. De relatie tussen Han en Chewie is ook in deze film weer heerlijk. Ook ziet de film er fantastisch uit. De actie is ontzettend spectaculair en er zitten een paar hele toffe shots in. Vanaf het eerste moment voelt de film toch wel als een Star Wars film. Al is ie weer net even wat anders.

Na afloop van de film liep ik uiteindelijk toch met een grote glimlach de zaal uit. Misschien komt het ook omdat ik dit keer niet met de torenhoge Star Wars verwachtingen de film heb bekeken maar ik vond Solo gewoon erg leuk. Solo is een heerlijke rit van twee uur door Star Wars land. Ik hou gewoon van Star Wars en Solo geeft weer wat meer inkijk in dat fantastische universum. De film is totaal niet verrassend of vernieuwend maar hey, misschien hoeft dat ook niet altijd. Er zit een hoop humor in, een hele hoop spectaculaire actie en toffe personages en locaties. Had het personage van Han Solo een eigen film per see nodig? Nee, zeker niet. Maar het heeft wel gewoon weer een hele lekkere en leuke Star Wars film opgeleverd. Disney heeft nog een hoop Star Wars films op de planning staan en voor nu zeg ik bring it on! Ik ben nog niet Star Wars moe.

BLOCKBUSKERSCORE:

4-out-of-5-stars-rating