infinitposterTien jaar geleden begon voor Marvel een groots project. Met de nieuwe superheldenfilm Iron Man werd een nieuw tijdperk van comic-boekverfilmingen ingeluid. Het Marvel Cinematic Universe (MCU for short) was geboren. Ik denk dat niemand had verwacht dat het zo’n ongekend succes zou worden. Nu, tien jaar na de eerste Iron Man komt alles samen. In Avengers: Infinity War zien we (het eerste gedeelte van) de climax. Ik kon niet wachten.

De afgelopen jaren zijn alle leden van het superhelden-team The Avengers zorgvuldig aan ons voorgesteld. Iron Man, Captain America, Thor, de Hulk, en de wat recentere Spider-Man en Black Panther onder andere. Stuk voor stuk kregen ze een eigen film of zelfs meerdere delen. En twee keer eerder zagen we een aantal van hen samen komen in een Avengers film. Maar nooit zo groot als in Infinity War. Dit keer is het tijd voor superschurk Thanos. De bad guy die al een aantal keer geteased werd na de credits pakt in dit deel eindelijk de spotlight. En om hem te stoppen komt er dus een waar arsenaal aan superhelden samen.

Ik heb hier op mijn blog al veel gezegd over Marvel films en veel van dat is ook in dit deel weer aanwezig. De regie is in handen van de Russo broertjes (Anthony Russo & Joe Russo) en dat is er weer van af te zien. De actie is werkelijk geweldig en prachtig in beeld gebracht. Zoals we inmiddels bijna gewend zijn van Marvel. Ook zit de film weer bomvol welbekende Marvel humor. Een aantal van de leukste scenes waren misschien wel degene waarin de verschillende helden tegen elkaar bekvechten. Visueel is de film een waar genot. Scene voor scene, de film ziet er gewoon fenomenaal uit.

thanos 2Infinity War heeft door de gigantische hoeveelheid aan personages natuurlijk een ware sterrencast. Maar de echte ster vond ik toch echt Thanos, fantastisch neergezet door Josh Brolin. Infinity War is echt de film van de paarse badguy. Thanos is Marvel’s beste villain tot nu toe. Nooit eerder kreeg de slechterik zo veel screentime en zo veel diepgang. En nooit eerder voelde een bad guy zo erg als een daadwerkelijke dreiging dan Thanos dat doet in deze film. Ontzettend knap gedaan.

Door het succes van het MCU kon Marvel steeds gekkere dingen doen met hun films. Zo zagen we dat al eerder met bijvoorbeeld de Guardians of the Galaxy. Inmiddels zijn we op het punt beland dat de films echt steeds meer en meer op de stipboeken gaan lijken. Zo speelt een groot gedeelte van Infinity War zich af in de ruimte en voelt het niet eens erg raar meer. Sterker nog, ik vond het juist geweldig om te zien hoe veel de film weg had van een stripboek.

avengesIk zou hier zo nog uren door kunnen typen over Infinity War en dan nog zou ik niet alles gezegd hebben over deze nieuwste Marvel film. Zo heb ik het nog niet eens gehad over de fantastische rol van mijn favoriet uit de comics Doctor Strange. Of de heerlijke samenwerking tussen Thor en de Guardians of the Galaxy. Infinity War bevat gewoonweg te veel toffe dingen om hier allemaal op te noemen.

Nooit eerder heeft een studio volgens mij zo’n megaproject neergezet als Marvel doet met het MCU. En dat alles komt fantastisch samen in Infinity War. Zo’n ongekend groot project kan zo makkelijk fout gaan, maar dat gaat het dus niet. In tegendeel zelfs. Infinity War is geweldig. Het is mijn nieuwe favoriete Marvel film. Er is tien jaar naartoe gewerkt en alles komt fantastisch samen in deze film. Voor het eerst voelt het alsof er echt iets op het spel staat voor de helden. We zien Marvel’s beste bad guy tot nu toe. Infinity War is een blockbuster als geen ander. Van het allerhoogste niveau. Gaat dat zien.

BLOCKBUSKERSCORE:

5star