quiet place posterAfgelopen week zat ik weer eens in de bioscoop, bij een hele bijzondere en interessante film. Waar ik het hier eindelijk weer eens met jullie over kan hebben. Lekker, weer eventjes over een film babbelen. A Quiet Place doet zijn naam eer aan en wel op een hele interessante manier.

A Quiet Place draait om het Abbott gezin, dat moet zien te overleven in een post-apocalyptische wereld gevuld met levensgevaarlijke monsters. Monsters die, je raadt het al, aangetrokken worden door geluid. Daarom is het gezin genoodzaakt muisstil door het leven te gaan. Elk geluid levert direct groot gevaar op. En dat is nog een hele grote uitdaging, helemaal met drie kinderen.

Het concept was voor mij absoluut het hoogtepunt van de film. De film draait om stilte, om spelen met geluid. En dat werkt fantastisch voor een horrorfilm. Op veel momenten was het muisstil in de bioscoopzaal. Iets wat ik nog niet vaak heb meegemaakt. In mijn huisbioscoop laten mensen zelfs vaak hun hapjes staan, bang om geluid te maken. Zo stil is de film op veel momenten. Heel erg knap. Nu kan ik me ook wel voorstellen dat in drukke bioscopen in de grote stad je een andere ervaring te wachten staat, maar voor mij was het heel erg tof om de film in een muisstille zaal te kijken, waar iedereen zijn adem in probeert te houden om maar geen geluid te maken.

runOok vond ik het ontzettend interessant om te zien hoe een wereld er uit kan zien als je vrijwel geen geluid kan en mag maken. De Abbotts hebben allerlei vernuftige maniertjes gevonden om toch een bestaan op te kunnen bouwen. Al is het er eentje waarbij je constant op je hoede moet zijn. Heel erg interessant om naar te kijken. En doordat de film het kleinschalig en simpel houdt, blijft het interessant.

Ook het acteerwerk was heel erg fijn. John Krasinski en Emily Blunt spelen vader en moeder Abbott. En de chemie tussen de twee was heel erg sterk. Waarschijnlijk mede doordat ze in het echt ook een setje zijn. En ook de kinderen speelde prima. Ook moet ik Millicent Simmonds nog eventjes noemen. Zij speelt de dove dochter van het gezin en is in het echt dus ook doof. Dat geeft de film nog een extra lading. Krasinski heeft de film emilyghirltrouwens ook nog geregisseerd, en speelt dus één van de hoofdrollen. Knap werk.

Ik heb heel erg genoten van A Quiet Place, met name van de speciale ervaring die ik kreeg in de bioscoop. De film speelt met een heel origineel concept. Het is een gewaagde film maar in mijn bioscoop werkte het voortreffelijk. Dat alles maakt het een hele spannende film waarbij ik continu op het puntje van mijn stoel heb gezeten. Ik raadt de film absoluut aan, zeker om hem in de bioscoop te gaan kijken. Niks geen gekraak met zakken popcorn of chips, maar sssssst!

BLOCKBUSKERSCORE:

4-out-of-5-stars-rating