Na een druk begin van het nieuwe jaar en een heerlijke vakantie naar de besneeuwde bergen in Oostenrijk, is het nu dan eindelijk tijd om het hier weer eens over wat films te hebben. Ik heb deze maand al een paar nieuwe films kunnen kijken en vandaag wil ik er twee uitlichten. Assassin’s Creed, een gameverfilming van een serie die ik toch wel een warm hart toe draag. En Patriots Day, een verfilming van het waargebeurde verhaal van de aanslag op de Boston Marathon.

ass-creed-posterAssassin’s Creed

Al vanaf het eerste deel, uit 2007, speel ik de games uit de serie. Assassin’s Creed gaat over een groep moordenaars die het door de gehele geschiedenis hebben opgenomen tegen de tempeliers. In de videogames worden er verschillende periodes uit de geschiedenis als decor gebruikt. De werkelijke geschiedenis word gebruikt om het verhaal te vertellen en dat maakt de games voor mij zo aantrekkelijk. Ik hou van geschiedenis en de games geven mij een gelegenheid om er een beetje mee te spelen.

De vraag is nu natuurlijk of het ook voor het witte doek kan werken. In theorie heb je een heel interessant verhaal. Maar Assassin’s Creed speelt niet alleen in het verleden. Er zit ook een stuk tijdreizen in. En toen ik er achter kwam dat de film ook dit aspect van de game wilde gaan gebruiken begon het te kriebelen. Ik zal proberen zo kort en simpel mogelijk het verhaal uit te leggen. Callum Lynch (gespeeld door Michael Fassbender) is onze hoofdrolspeler. Als hij bij het hightech bedrijf Abstergo terecht komt en via de Animus machine de herinneringen van zijn voorouders kan herbeleven komt Lynch er achter dat hij afstamt van de zogenaamde Assassin’s Creed. Wat volgt is een gevecht tussen de Assassin’s en de Tempeliers. Volg je het nog?

Helaas pakt het door het moeilijke verhaal niet zo uit als dat ik gehoopt had. De assassijnenverschillende stukken die zich in het verleden afspelen zijn vet. De setting die is gekozen, het oude Spanje, tijdens de inquisitie, is heel interessant. Maar het grootste gedeelte van de film speelt zich gewoon af in het heden. Erg jammer. De verschillende actiescenes zien er vet uit. De gevechten zijn tof en er zitten herkenbare stukjes uit de verschillende games in. Af en toe is het wat onoverzichtelijk door iets te veel monteer en knipwerk, maar nooit zo veel dat het echt storend wordt.

De cast in de film speelt oké. Er zijn geen echte uitschieters, naar beneden of omlaag. Uiteindelijk is Assassin’s Creed niet de redding van de videogame films geworden. Het is een film die makkelijk weg kijkt en alleen voor de fans van de games een beetje extra heeft. Prima popcorn vermaak, maar niet veel meer dan dat.

Cinekingscore:

2-5-stars

Patriots Daypatriots-day-poster

De tweede film waar ik het vandaag even over wil hebben is Patriots Day, van regisseur Peter Berg. Hij heeft er zijn ding van gemaakt om waargebeurde verhalen en gebeurtenissen naar het witte doek te brengen. Vaak zijn ze ook redelijk recent, zo ook met deze film. Patriots Day gaat over de aanslag op de Boston Marathon, in 2013. Ik vind dit soort films ontzettend interessant en keek daarom ook erg uit naar deze nieuwe van meneer Berg.

Het verhaal word ons vooral verteld door de ogen van Tommy Saunders (gespeeld door Mark Wahlberg), een politieagent die op de dag van de aanslag vlak bij de plek van de ontploffingen aan het werk was. Maar we zien ook de perspectieven van een aantal andere mensen die op de bewuste dag deze verschikkingen mee hebben gemaakt. Zo zien we bijvoorbeeld een jonge agent in opleiding en een jong koppel dat een dagje uit naar de marathon had. Maar we zien ook hoe de FBI en zelfs de terroristen te werk zijn gegaan. Zo worden alle verschillende aspecten van zo’n gebeurtenis belicht. En dat maakt de film ontzettend interessant en intens.

De regie van Berg oogt heel realistisch, de actie is keihard en alles voelt heel erg echt aan. patriotsday-markiekamrDoordat je in je achterhoofd houdt dat het allemaal echt gebeurt is komt het toch allemaal wat harder binnen. Ook de cast speelt erg goed. Vooral Kevin Bacon als stugge FBI baas vond ik erg goed. Ook Wahlberg laat zich van zijn beste kant zien. Ik vind hem erg goed als hij niet zo’n hele bombastische en overdreven heldenrol heeft. En in deze film werkt zijn rol als politieagent ontzettend goed. Eigenlijk speelt iedereen ontzettend overtuigend.

Patriots Day is een ijzersterke en interessante film. De film hield mij in zijn grip van begin tot eind. De aanslag uit 2013 zat nog vers in mijn geheugen en om het dan zo verfilmd te zien worden greep mij flink aan. Laat Peter Berg dit maar blijven doen. Waargebeurde verhalen op deze manier naar het witte doek brengen. Ik zal in ieder geval in de zaal zitten. Patriots Day is een absolute aanrader.

Cinekingscore:

4-out-of-5-stars-rating