fantastic-posterHet is alweer eventjes geleden dat ik een post op mijn website gemaakt heb. Veel te lang eigenlijk. Belachelijk! Tijd om daar snel verandering in te brengen. En dat gaan we doen met deze review van een film waar ik enorm naar uit heb gekeken. Fantastic Beasts and Where to Find them is de terugkeer naar het universum van de Harry Potter films. Maar dit keer in een compleet nieuwe setting en een nieuw verhaal.

Harry Potter heeft een speciaal plekje in mijn hart. Ik ben opgegroeid met de boeken van de bebrilde tovenaarsleerling en ook  voor de filmserie heb ik een grote liefde. Het nieuws dat bedenkster en schrijfster J.K. Rowling zelf het script en het verhaal zou gaan schrijven voor een terugkeer naar het universum klonk dus fantastisch.

De film gaat over Newt Scamander (gespeeld door Eddie Redmayne), een magische bioloog, die met een koffer vol met magische dieren afreist naar het New York van de jaren 1920’s. Daar ontsnappen er een aantal dieren per ongeluk uit zijn koffer en begint er een avontuur vol gevaar en spanning, een avontuur dat wel eens grote gevolgen kan hebben. Meer ga in inhoudelijk wederom niet verklappen over het verhaal, geen spoilers hier! Het is dus een totaal andere tijd en setting als we kennen van de Harry Potter films, je zou Fantastic Beasts kunnen zien als een soort prequel, alleen dan met een hoop nieuwe karakters.  newt-en-kowalski

Het is geweldig om weer terug te keren naar het universum van de Harry Potter wereld.
Doordat Fantastic Beasts de andere kant van de wereld en een totaal ander tijdperk laat zien voelt het nieuw, maar toch vertrouwd aan. De film speelt heel erg sterk op dat gegeven in. Amerika is daadwerkelijk compleet anders dan Engeland. En dat geldt dus ook voor de wereld van de tovenaars en heksen. Ook de verschillende magische wezens die Newt bij zich heeft zijn geweldig. Elke scene met deze gekke diertjes is heerlijk. Net als de nieuwe cast. Redmayne als Newt is lekker awkward maar ook aandoenlijk en heldhaftig, maar ook de andere karakters zijn erg leuk. Met name de zusjes Tina (Katherine Waterston) en Queenie (Alison Sudol) en de No-Maj (het amerikaanse woord voor Muggle, iemand die niet kan toveren) Kowalski (Dan Fogler) zijn heerlijk om naar te kijken.

Toch zijn er wel wat dingetjes aan te merken op de film hoor. Met name het eerste half uur is het plot behoorlijk warrig. Er spelen meerdere verhaallijnen door elkaar heen en het blijft best wel even onduidelijk welke kant de film nou precies op gaat. Ook zit er tegen het einde van de film een stukje CGI in waar ik niet helemaal van onder de indruk was. Het heeft te maken met het kwaad in de film. Ik zal verder niet vertellen wat het precies is, want dat kunnen spoilers zijn. Maar vergeleken met alle magie en dan met name de prachtig tot leven gewekte beesten zag dat stukje kwaad er niet erg indrukwekkend uit. Het zijn kleine puntjes van kritiek maar ik wilde ze hier toch even melden.

Fantastic Beasts and Where to Find them is een heerlijke film geworden. Een waardige terugkeer naar het universum waar zo ontzettend veel mensen van houden. De film is het begin van hopelijk een mooie nieuwe reeks films. Je ziet duidelijk dat het een opzet is naar meerdere films en ik kan niet wachten om er meer van te gaan zien. Het beste wat ik denk ik over de film kan zeggen is dat ik hem gewoon echt ontzettend leuk vond. Dat klinkt misschien simpel maar dat vat de film wel het allerbeste samen. Een ontzettend leuke en betoverende terugkeer naar de magische wereld van Harry Potter. Goed voor een hele toffe avond in de bioscoop.

newt-met-vogel

3 reacties op ‘Fantastic Beasts and Where to Find them review (spoilerfree!)