De zomer loopt inmiddels op zijn einde en de schoolvakanties zitten er weer op. Dat shallows poster
betekent ook dat we de zogenaamde ´´summer blockbusters´´ achter de rug hebben. Elk jaar brengen studio´s veel grote films uit in de zomer. En ook dit jaar was dat zeker weer het geval. Deze zomer vielen veel van deze films echter tegen. Jason Bourne, Suicide Squad, Ghostbusters, stuk voor stuk films die niet echt wisten te overtuigen. The Shallows, een ouderwetse haaienfilm met de beeldschone Blake Lively in de hoofdrol viel echter absoluut niet tegen, en is misschien wel mijn favoriete film van deze zomer.

Het verhaal in The Shallows is heel erg simpel. Nancy (Blake Lively) gaat surfen op het favoriete strand van haar overleden moeder. Het is een verborgen strand ergens in Mexico. Meer kom je eigenlijk niet te weten. Op het eerste gezicht lijkt alles perfect, totdat er een grote witte haai komt snacken in de baai. Dan begint voor Nancy een strijd op leven en dood. Zoals ik al zei, een uiterst simpel verhaal van mens tegen dier. Maar doordat de film zo simpel is, werkte het voor mij ontzettend goed.

nancyHet allersterkste punt van de film is hoe hij er uit ziet. Visueel is The Shallows een absoluut genot. Het hagelwitte strand, het felblauwe water, de groene natuur en natuurlijk Lively zelf. Het ziet er stuk voor stuk prachtig uit. Er hangt een soort zomerse lichtfilter over de film, wat echt geweldige beelden oplevert. Ook de surfscenes zijn ontzettend mooi geschoten. Je krijgt van het kijken van The Shallows enorme zin om ook een reisje naar een ver oord te boeken, en zelf te gaan surfen en zwemmen. Perfect voor een film in de zomer dus.

Ook de actie en spanning met de haai werkt heel erg goed. Je ziet de reusachtige menseneter maar af en toe vol in beeld. En daardoor blijft het eng elke keer als Nancy het water in gaat. Ook het water zelf voelt aan als dreigend en eng. Zo wordt het op een gegeven moment in de film donker en zodra de zon onder gaat veranderd het water van felblauw naar bijna zwart. Door het spelen met licht geeft dat een heel erg tof effect. Met een speeltijd van 96 minuten is de film ook precies lang genoeg.

The Shallows is een heerlijke zomerfilm. Doordat de film niet te veel probeert te doen en simpel blijft, doet het eigenlijk alles goed. De klassieke haaienfilms zagen we de afgelopen jaren niet erg veel, maar The Shallows laat zien dat de grootste jager van de oceaan nog steeds een enorm toffe film op kan leveren. Ik heb ontzettend genoten van The Shallows en het is uiteindelijk mijn favoriete film van deze zomer. Dus wil je nog een klein beetje extra genieten en griezelen deze zomer? Dan zal ik The Shallows zeker niet overslaan.

lekker joh