Jason Bourne Review (spoilerfree!)

jason posterDe Bourne serie leek lange tijd niet meer terug te keren. En zeker niet met Matt Damon als Jason Bourne. In het laatste deel speelde Jeremy Renner de hoofdrol en die film (The Bourne Legacy) werd allerminst goed ontvangen. De serie leek daarmee dus definitief dood, maar dit jaar is daar dan toch de terugkeer van Bourne, met Matt Damon terug als de vechtmachine met geheugenverlies.

Ik heb de Bourne serie altijd tof gevonden. De actie was hard en realistisch, het verhaal spannend en meeslepend. Maar na de eerste drie films, leek het verhaal wel redelijk rond en afgelopen. Dat was ook de reden dat regisseur Paul Greengrass en Matt Damon er een punt achter zetten. Maar nu, in 2016, bijna tien jaar na het laatste deel (The Bourne Ultimatum) waarin de twee samen werkten keert Bourne terug.

Eventjes kort over het verhaal. Bourne is nog steeds op de vlucht voor zijn verleden. Inmiddels is hij een soort nomade die de wereld rond trekt. Zijn geld verdienend met potjes vechten en gokken. Maar als een oude bekende hem opzoekt met meer nieuws over zijn verleden wordt hij weer terug gezogen in het samenzweringsweb van de CIA. Meer ga ik niet verklappen, maar het verhaal is niet het meest intrigerende van de vijf delen.

Jason Bourne moet je gaan kijken voor de actie scenes. Ook in dit deel zijn die weer geweldig. Vooral de verschillende achtervolgingen door grote steden zijn ontzettend vet. Regisseur Greengrass gebruikt een bepaalde manier van camera werk waardoor de actie hard en realistisch oogt. De zogenaamde shaky cam was ook in dit deel weer aanwezig. Normaal vind ik dat heel goed werken, maar deze keer zat ik op de voorste rij in de zaal, en ik moet zeggen dat het dan af en toe wat lastig te volgen is. Maar ik denk dat je daar verder geen last van zult hebben als je verder naar achteren zit. De actie is met afstand het sterkte punt van dit vijfde deel in de Bourne serie. alicia plese

Ook de cast is prima in orde. Vooral Alicia Vikander als de nieuwkomer in de serie is heerlijk om naar te kijken. Ik ben sowieso groot fan van haar en ook in deze film steelt ze de show. Zelfs een beetje van Damon, die Bourne verder ouderwets prima speelt. Maar zo heeft hij bijvoorbeeld maar een stuk of 50 zinnen aan dialoog. Niet heel veel dus, maar dat wordt goed gemaakt door de manier waarop hij slechteriken in elkaar timmert. Ook Tommy Lee Jones als baas van de CIA is overtuigend.

Waar de film helaas minder punten op pakt is dan toch het verhaal. Zo is er een heel subplot dat met social media en privacy te maken heeft. In principe zit daar heel erg veel potentie in, vooral in deze tijden, maar dat komt er in de film totaal niet uit. Telkens als het spannend lijkt te worden, wordt er weer terug gegrepen naar dat subplot en dat haalt het tempo er af en toe flink uit. De rest van het verhaal voelt ook een beetje aan als meer van het zelfde. Dat is niet heel erg, maar de eerste drie films hadden stuk voor stuk interessantere plottwists en verhalen.

Al met al heb ik mij prima vermaakt met de nieuwe Bourne. Het is een heerlijke actie film, met een paar hele toffe scenes. Maar ik moet wel zeggen dat het de minste is van de vier films met Matt Damon in de hoofdrol. Ik ben benieuwd wat er nu met de serie gaat gebeuren. Komt er weer een nieuw deel? Is het nu echt klaar? We zullen af moeten wachten. De Bourne serie is in ieder geval weer een toffe film rijker.

eeeen actie