bats v supesBatman v Superman: Dawn of Justice, een film waar ik reikhalzend naar uit keek. Voor het eerst gaan de twee grootmachten met elkaar op de vuist op het witte doek. Toen de film werd aangekondigd klonk dat mij als muziek in de oren. Wat kan er nou fout gaan? Maar naarmate er meer en meer trailers uitgebracht werden en langzaam de eerste recensies voorbij kwamen, bleek toch dat er wel degelijk een hele hoop fout is gegaan. Althans volgens de vele critici. Dat maakte mij eigenlijk extra benieuwd naar de film, en met gemixte verwachtingen nam ik dus plaats in mijn bioscoopstoel.

Over het verhaal hoef ik hier niet al te veel te vertellen. Deze nieuwe versie van Batman (dit keer gespeeld door Ben Affleck) is een wat oudere caped crusader die in Metropolis ziet wat voor enorme schade Superman (net als in Man of Steel gespeeld door Henry Cavill) aanricht. Hierdoor vraagt Batman zich af of Superman wel zo super is, of dat hij eigenlijk heel gevaarlijk is. De twee krijgen het aan de stok en dan is er ook nog een evil mastermind Lex Luthor (gespeeld door Jesse Eisenberg) die daar gebruik van maakt. Erg verrassend is het verhaal verder niet.

Helaas moet ik toegeven dat de film een zooitje is. Maar er zitten ook een aantal dingen in die ik wel heel erg tof vond. Laat ik daar eens mee beginnen. Zo vond ik Affleck’s oudere versie van Batman heel erg vet. Hij balanceert op het randje van de criminaliteit en is snoeihard en agressief. Ook Jeremy Irons als Batman’s rechter hand Alfred vond ik heel erg sterk. Gal Gadot heeft een wat kleinere bijdrage als Wonder Woman, maar de scene’s waarin we DC’s tofste vrouwelijke superheldin in actie zien zijn awesome. Ik ben erg benieuwd geworden naar de op zichzelf staande Wonder Woman film, die er aan zit te komen.wondertje

Ook ziet de film er prachtig uit. Dat moet ik regisseur Zack Snyder wel nageven. Hij maakt er toch altijd wel een visueel spektakel van. Bij deze film is dat niet anders. De actie scene’s zijn om van te smikkelen. Er zitten een paar hele lange shots in waarin Batman van alle kanten belaagd wordt en een voor een iedereen een pak slaag geeft. Heerlijk en hard in beeld gebracht. Die scene’s zijn zeker de moeite waard. Ook de daadwerkelijke clash tussen Batman en Superman is ontzettend vet. Al moet ik zeggen dat het gevecht wel heel erg kort is. Helaas.

En zo komen we aan bij de minder toffe punten van de film. En dat zijn er helaas een hele hoop. Waar ik mij het meest aan heb gestoord is het ontzettend rommelige script. De film voelt alles behalve vloeiend en lijkt geen geheel te vormen. Het voelt alsof er heel erg veel in is geknipt. En dat terwijl de film ook al ruim twee-en-een-half uur duurt. Het voelt alsof er veel te veel in één film gepropt is. Zo zit er bijvoorbeeld een derde act in, met nog eens een extra bad guy in de vorm van een lelijke CGI Doomsday. En ook de opzet die gedaan wordt voor de aankomende Justice League film voelt enorm goedkoop en geforceerd. Het laatste puntje wat ik heb is de rol van Lex Luthor. Wat zet Eisenberg een ontzettend vervelende en rare versie van de iconische Superman bad guy neer. Het ligt absoluut niet aan het acteerwerk, maar de rol is gewoon zo vreemd geschreven. Elke zin die Lex moest zeggen is raar en het personage is een aaneenschakeling van vreemde momenten. Ook zijn motief blijft de hele film onduidelijk. Zo ontzettend zonde.supes

Uiteindelijk zitten er best een aantal sterke elementen en toffe momenten in Batman v Superman en heb ik mij best redelijk vermaakt. Maar het voelt toch als een teleurstelling en een enorme gemiste kans. De film had zo ontzettend veel potentie maar is gewoon te rommelig. DC had gewoon een simpele film over Batman tegen Superman moeten maken, dat is vet genoeg. Maar ze proberen te veel Marvel na te doen en een groot samenhangend universum te creëren. Ik ben benieuwd naar de rest van de DC films die er aan zitten te komen. Het is hopen dat die beter uit zullen pakken als deze. Nogmaals, ontzettend zonde en jammer.