Terwijl ik aan het bijkomen ben van een gezellig avondje naar de Oscars kijken met een groep vrienden, bedacht ik ineens dat er nog wel twee films zijn waar ik mijn mening met jullie over wilde delen. De ene is de nieuwste release van wederom een Marvel ”superhero” en de ander is een film die naar mijn mening genomineerd had mogen worden voor beste film tijdens de Oscars van afgelopen nacht. Laten we beginnen met die Marvel film, en waarom ik de haakjes om superhero zet.

Deadpooldeadpool poster

Deadpool is de zoveelste comicbook verfilming van Marvel, al liggen de rechten van Deadpool bij Fox Studio’s, en dus is de film technisch gezien niet gemaakt door het grote Marvel Studio’s, maar door de studio die onder anderen ook de X-men films maakt. Maar waarom die haakjes? Deadpool is een behoorlijk beetje anders dan wat we kennen van superhelden films. Hij staat in de comic’s bekend als de merc with a mouth, en eigenlijk maken de comic’s en nu dus ook de film het hele superheldengenre flink belachelijk en neemt Deadpool zichzelf en anderen totaal niet serieus. Het is dus een full on comedy met Ryan Reynolds als de gemaskerde grappenmaker.

Waar Deadpool in de comic’s om bekend staat is het doorbreken van de zogenaamde 4e muur, het praten tegen de lezers. Of dus in het geval van de film, tegen het publiek in de zaal. Dit zit dan ook geniaal verwerkt in de film, en levert hilarische scenes op. Ook is de film ongekend grof en gewelddadig, maar wel op een hilarische manier. Compleet over de top actie met ledematen die af worden gehakt bij de vleet. Deadpool is absoluut niet de gemiddelde superhelden film maar wel ongelooflijk grappig. In tijden heb ik me niet zo vermaakt met een film in de bioscoop. Na afloop van de film had in oprecht last van mijn kaken, puur door het aan één stuk door glimlachen. Er zit geen enkel saai moment in de film en de grappen en humor zijn briljant geschreven. Ryan Reynolds lijkt geboren voor de rol van Deadpool. Hij speelt hem werkelijk fenomenaal.

Ik zal hier verder niks over het verhaal of iets dergelijks uit de doeken doen. Deadpool draait nog volop in de bioscopen en is een absolute must see. Dan is het zonde als ik hier al dingen zou verklappen. Wat ik wel kan verklappen is dat Deadpool één van de tofste, en absoluut de grappigste superhelden film is die ik in tijden heb gezien. Ga deze kijken in de bioscoop als je de kans hebt.

deadpool zit

Creedcreed poster

De tweede film waar ik het nog even over wil hebben op deze brakke maandag is de boksfilm Creed, met Michael B. Jordan in de hoofdrol. Creed is een soort vervolg op de Rocky (1976) films, al zou je het ook een soort van reboot kunnen noemen. Met Creed wordt de serie eigenlijk nieuw leven ingeblazen. Ook Rocky Balboa himself, meneer Sylvester Stallone speelt in de film, en heeft voor zijn rol zelfs een terechte Oscar nominatie gekregen.

Een aantal jaar geleden heb ik de eerste Rocky film een keertje gezien. Ik vond het een toffe film, maar ik was toen nog niet echt bezig met films zoals ik dat nu wel ben. Ik heb daarna verder nooit iets van de serie bekeken. Maar na een aantal zeer goede verhalen te hebben gehoord over Creed ben ik toch heel benieuwd geworden. En wauw, ik werd absoluut niet teleurgesteld. Wat een fantastische film is Creed. Van mij had hij zelfs een nominatie voor beste film moeten krijgen.

Ook over deze film zal ik weer niet te veel over het verhaal vertellen. Michael B. Jordan speelt Adonis Creed, de zoon van de aartsrivaal van Rocky. En hij wilt ook gaan boksen, net als zijn vader. Uiteindelijk komt hij uit bij Rocky, die hem gaat trainen. Het verhaal gaat veel dieper en is echt heel erg sterk, maar daar moet je de film voor gaan bekijken. Wat de film voor mij echt indrukwekkend maakte waren de rollen van zowel Michael B. Jordan als Sylvester Stallone. Beide spelen echt geweldig. Ook is de film prachtig geschoten. Vooral de verschillende gevechten zijn adembenemend om te volgen. Je zit echt op het puntje van je stoel en wilt bij elke rake klap keihard juichen. Zo’n gevoel van spanning en overwinning kunnen alleen echt goede sportfilms oproepen, en dat maakt de film echt een genot om te zien. Creed had wat mij betreft meer liefde verdiend tijdens de Academy Awards en het was even balen vannacht toen Stallone de Oscar helaas niet won.

Creed is misschien wel mijn favoriete film van 2016, tot nu toe. Het jaar is nog jong, maar toch zegt dat best iets, aangezien ik ook al films als The Revenant en The Hateful Eight heb gezien dit jaar. Ga deze dus absoluut bekijken, al is het alleen al voor Stallone als Rocky. Ik heb normaal gesproken niks met boksen, maar na Creed wilde ik het bijna zelf gaan doen. Heerlijk.

rocky en creed zitten lekker