Crimson Peak Review

crimson peak posterZo, de drukke herfstvakantie zit er weer op. Nu is het wachten op de grote releases aan het einde van het jaar. Maar niet voordat we het nog even gaan hebben over wat films die ik de afgelopen weken bekeken heb. Vandaag heb ik een film uitgekozen waar ik behoorlijk naar uit keek. Namelijk de nieuwe film van regisseur Guillermo del Toro, Crimson Peak.

del toro tweet
De tweet van del Toro, waardoor ik wist wat ik kon verwachten.

Elk jaar is oktober de maand van de griezelige films. En zo leek ook Crimson Peak in dat rijtje te gaan passen. Waren het niet dat de film slachtoffer is geworden van totaal verkeerde marketing. Elke trailer die naar buiten gebracht werd liet ons geloven dat Crimson Peak een horrorfilm zou worden maar uiteindelijk bleek de film veel meer een duister sprookje. Omdat de marketingafdeling hoorde dat de film in oktober uit zou komen werd er meegelift op de halloween hype, maar dat heeft uiteindelijk een totaal verkeerd beeld van de film gecreëerd. Gelukkig volg ik de regisseur op Twitter en zag ik een tweet voorbij komen waarin hij vertelde wat de film echt was. Maar zo zie je maar dat verkeerde marketing behoorlijk schadelijk voor een film kan zijn. Ik vrees dat er een hele hoop mensen met verkeerde verwachtingen naar Crimson Peak zijn gegaan.

Maar wat is de film dan wel? Zoals ik al zei is Crimson Peak veel meer een griezelig en duister liefdesverhaal, of zoals ik het zelf graag noem een donker sprookje, die sfeer hangt een beetje om de film. Crimson Peak vertelt het verhaal van beginnende schrijfster Edith Cushing (Mia Wasikowska), die verliefd word op de mysterieuze Thomas Sharpe (gespeeld door Tom Hiddleston). Nadat er een tragedie in haar woonplaats gebeurd, verhuist Edith met Thomas naar zijn huis in Engeland, waar Thomas samen met zijn eveneens zeer mysterieuze zus Lucille (Jessica Chastain) woont. Al gauw gebeuren er rare en vreemde dingen en niet alles is wat het lijkt. Ik ga verder niks over het verhaal vertellen, zoals gewoonlijk. Daar moet je de film voor gaan bekijken.

Crimson Peak is net als de andere films van del Toro werkelijk prachtig om naar te kijken. De kleuren die worden gebruikt, de verschillende shots en de sets zijn echt fantastisch. Maar vooral het huis zelf steelt de show. Het oude spookachtige huis ziet er werkelijk fenomenaal uit en vanaf het moment dat het verhaal zich daar naartoe verplaatst komt de film eigenlijk pas echt los. Alles ziet er ontzettend echt uit, omdat del Toro bijna altijd gebruik maakt van practical effects er maar weinig van computer gegenereerde CGI. Hierdoor voelt de hele film veel echter aan en komt alles veel sfeervoller over.

de sharpes

Ook de cast is een reden om de film te gaan kijken. Zowel Tom Hiddleston als Jessica Chastain spelen fantastisch. De mysterieuze en donkere rollen die zij neerzetten zijn heerlijk om naar te kijken. Wel moet ik zeggen dat ik Mia Wasikowska iets minder vond. Ze speelde zeker niet slecht, maar naast Hiddleston en Chastain valt haar hoofdrol toch een beetje tegen. De spoken in de film verdienen trouwens ook nog een kleine attentie. Dat zijn een paar van de mooiste en gaafste filmspoken die ik in tijden gezien heb.

Crimson Peak is uiteindelijk absoluut geen horrorfilm. Er zit een heerlijk spookachtig sfeertje in de film en zo af en toe een griezelig momentje en wat gore, maar ik vond het zeker geen enge film. Wel vond ik het een hele originele en vooral prachtige film. Zoals veel van del Toro’s films is Crimson Peak een genot voor het oog. Het verhaal vond ik uiteindelijk niet overdreven interessant of sterk, maar qua sfeer en visuals heeft Crimson Peak mij wel degelijk weg geblazen. Ga er dus niet naar toe met het gevoel dat je een horrorfilm gaat bekijken, dan kom je echt van een koude kermis thuis. Maar kan je een duister sprookje met prachtige shots en sets wel waarderen? Dan is Crimson Peak zeker de moeite waard.

huisje