Avengers: Age of Ultron review (spoilerfree!)

avengers posterVorige week was ie daar dan eindelijk. Het vervolg op Marvel’s meest ambitieuze en meest succesvolle superheldenfestijn The Avengers ging in première. En nog wel op mijn verjaardag ook, een prachtig cadeau zou je toch denken. Gelukkig bleek dat met Age of Ultron zeker het geval. Laat me je hier vertellen waarom.

Een review over The Avengers is eigenlijk heel erg makkelijk. Bijna iedereen heeft het eerste deel gezien en weet wat ze van dit tweede deel kunnen verwachten. De allertofste actie en spektakel als het aankomt op superhelden. En dat zit ook in dit tweede deel helemaal goed. Het team is weer bij elkaar om het dit keer op te nemen tegen een vijand die ze zelf hebben gecreëerd. Ultron is een Artificial Intelligence ontwikkeld om het beschermen van de wereld uiteindelijk van het superteam over te nemen, maar dat pakt niet helemaal goed uit. Hij heeft een wat vreemde visie en wil uiteindelijk The Avengers en de rest van de wereld uitroeien. Dan is het natuurlijk aan onze favoriete helden om daar een vuist voor te steken. Verder zal ik zoals gewoonlijk niet ingaan op het verhaal. Daarover wil ik niks voor jullie spoilen.

Dat het met de actie en de visuele pracht helemaal snor zit in dit tweede deel had iedereen denk ik wel zien aankomen. Alles ziet er fenomenaal uit en de actie is zowaar nog toffer dan in het eerste deel. De gevechten lijken soms rechtstreeks uit een stripboek te komen. En dat is een goed ding. Genieten geblazen dus op dat gebied. Maar ook de sterke humor die het eerste deel zo leuk maakten is weer ruimschoots aanwezig. Een aantal keer zat ik hardop te lachen in de zaal. Door die mix van actie en humor kijkt de film heerlijk weg en verveelt het geen moment.

Ultron

Wel moet ik zeggen dat er af en toe wat rare momenten in de film zitten. Momenten die een beetje voelen alsof ze er zitten omdat het nodig is voor de volgende films die er aan zitten te komen. Zo zit er een heel vreemd stukje in met Thor, wat eigenlijk compleet buiten de film lijkt te staan. Ook de romance tussen twee van de Avengers, ik zal verder niet uit de doeken doen wie, voelt wat misplaatst en een beetje geforceerd aan. Maar daar zijn dan ook wel de enige rariteiten zo´n beetje mee benoemd.

Uiteindelijk draait Avengers natuurlijk om het team van superhelden en het is gewoon volop genieten ook in dit tweede deel. Voor mij sprong met name Captain America (gespeeld door Chris Evans) er boven uit. Ik vind hem zo langzamerhand stiekem de tofste Avenger worden. Ultron is als badguy ook fantastisch, hij heeft zelfs een beetje sarcastische humor. Ik vind hem als badguy zelfs beter werken dan Loki (Tom Hiddleston) uit het eerste deel. Begrijp me niet verkeerd, Loki is een awesome personage, maar als slechterik vond ik Ultron toffer. Ook maken we dit deel kennis met drie nieuwe leden, Quicksilver (gespeeld door Aaron Taylor-Johnson) en zijn tweelingzus Scarlet Witch (gespeeld door Elizabeth Olsen) zijn niet vervelend, maar ik had iets meer van hun toevoeging verwacht. De derde waar ik het over had is Vision, maar daar ga ik verder niks over verklappen behalve dat ik hem heel erg vet vond. Zijn rol is altijd een beetje mysterieus geweest en wie ben ik dan om dat te spoilen. Het is in Age of Ultron weer een genot om het superteam in actie te zien en het voelt ook echt aan als een hecht team. Het lijkt alsof alle Avengers ook daadwerkelijk vrienden zijn. En dat komt de film zeer ten goede.

avengers team

Als je nog niet naar de bioscoop bent geweest om Age of Ultron te checken, laat ik het dan hier nog één keer zeggen. Ga er naar toe. Age of Ultron is een dikke twee uur topvermaak. Genieten geblazen voor iedereen. Natuurlijk was het de eerste keer dat we alle helden in een team op het witte doek zagen net iets indrukwekkender, maar dit tweede deel is een perfect vervolg. Zoals ik al zei vermaak van de bovenste plank. Avengers! Assemble!