Michiel de Ruyter Review (Mini spoilers)

Vorige week is de nieuwe Nederlandse spektakelfilm Michiel de Ruyter in première gegaan en ik heb hem inmiddels ook gezien. Tijd om het er eens eventjes over te hebben! De film van regisseur Roel Reiné vertelt het verhaal van één van Nederlands grootste zeehelden en zijn grote betekenis in de drie oorlogen tussen Engeland en Nederland. Michiel de Ruyter (gespeeld door Jumbo’s eigen Frank Lammers) past in het rijtje van Nederlandse films die een poging doen de grote epische spektakelfilms uit Hollywood te evenaren. Je zou de film kunnen vergelijken met Nova Zembla van een paar jaar geleden, qua productie, beide grote epische films over de historie van Nederland.

scheepsmannen

Laat ik beginnen te zeggen dat ik het een goede ontwikkeling voor de Nederlandse film vind, dat er meer en meer vaderlandse geschiedenis op deze manier naar het witte doek word gebracht. Er is ongelooflijk veel hele interessante geschiedenis voor ons kleine landje en dit leent zich perfect voor dit soort spektakelfilms. Zo leer je er ook nog is een (klein) beetje van. De film geniet natuurlijk artistieke vrijheid, zoals dat zo mooi heet en het is natuurlijk absoluut niet precies zoals het toen gegaan is, maar toch in grote lijnen ook weer wel.

Over het verhaal zal ik niet te veel vertellen, de grootste gedeeltes hebben de meeste al op school voorgeschoteld gekregen (als het goed is), maar toch even een beknopte samenvatting. De film speelt zich ongeveer halverwege de 17e eeuw af, Nederland is een van de grootste zeevarende naties ter wereld en als de vloot een nieuwe admiraal nodig heeft valt deze last op de schouders van Michiel de Ruyter. De film gaat vooral over de vele zeeslagen die hij met de Engelse uitgevochten heeft en ook zitten er wat politieke spelletjes in. Zo hebben Johan (Barry Atsmaen zijn broer Cornelis de Witt (Roeland Fernhout) een grote rol en zien we ook hoe het er met het koningshuis aan toe ging. Egbert Jan Weeber speelt prins Willem III en zijn Engelse oom word gespeeld door niemand minder dan Charles Dance (vooral bekend als Tywin Lannister uit HBO’s hitserie Game of Thrones). Toch leuk dat een Nederlandse film zulke acteurs weet te strikken.

tywin

Michiel de Ruyter is een film die vol zit met trucjes van de regisseur, dit klinkt een beetje misleidend maar ik vond het wel goed werken, laat me het uitleggen. De film zit bijvoorbeeld vol met slowmotion shots, begeleid door een bombastische soundtrack. Dit leverend ontzettend toffe shots op, vooral tijdens de zeeslagen en het is qua productie heel erg goedkoop en makkelijk te monteren. Een simpel trucje waardoor alles er gelijk een stuk toffer en heftiger uitziet. Nou moet ik wel zeggen dat het af en toe wel heel erg veel gebruikt werd, ook op een aantal rare momenten, maar over het algemeen vond ik het tof. De zeeslagen zijn sowieso de reden waarom je Michiel de Ruyter moet gaan bekijken. Vooral de shots van bovenaf, waarbij de de hele vloot ziet, zijn heel erg tof gedaan.

schip

Ook met het acteerwerk zat het goed. Ik had van tevoren gedacht dat ik bij Frank Lammers continu aan de Jumbo reclame zou moeten denken maar dit was eigenlijk al snel weg, op één moment na, waarbij Michiel het over zijn moestuintje had, moest ik toch even lachen. Maar over het algemeen speelt Frank een hele sterke de Ruyter. Zijn vrouw Anna (gespeeld door Sanne Langelaar) vond ik iets minder sterk, maar ook niet zo erg dat het storend was. Voor de rest zijn de gezichten in de film een aaneenschakeling van herkenning, het voelde alsof zo ongeveer alle Nederlandse acteurs en actrices even voorbij kwamen. De dialogen komen af en toe een beetje corny over, maar dit vind ik eigenlijk altijd bij een Nederlandse film, ook totaal niet storend dus.

Egbert Jan Weeber als prins Willem III.
Egbert Jan Weeber als prins Willem III.

Waar ik me wel aan heb gestoord was het geluid. Vooral tijdens de zeeslagen is er werkelijk niks te verstaan van wat de cast zegt, of schreeuwt. Het lijkt wel alsof er bij de sound editing iets mis is gegaan, waardoor de muziek en het geluid van de gevechten veel harder is dan de stemmen van de acteurs. Aan het begin van de film probeerde ik nog om er iets van te verstaan maar ik kreeg het niet voor elkaar. Toch jammer, ook al zullen het geen hele hoogstaande dialogen zijn geweest die ik gemist heb. Ook had ik het handig gevonden als er tussen de verschillende scenes en gevechten werd laten zien in welk jaar we zaten. Nu leek het alsof Michiel een paar uurtjes thuis was, en de volgende dag weer tegen de Engelse moest gaan vechten, terwijl er in werkelijkheid soms jaren tussen zaten.

Al met al heb ik me ontzettend vermaakt met Michiel de Ruyter. Ik ben al ontzettend geïnteresseerd in geschiedenis en daar speelt de film perfect op in. Het verhaal is tof, de politieke spelletjes, de zeeslagen, het koningshuis, alles werkt in de film en laat zien dat ons kleine landje wel degelijk een hele toffe geschiedenis heeft. Ik vind dat regisseur Roel Reiné, met het budget dat hij voor de film had (ongeveer 8 miljoen euro, dat is niet heel erg veel voor een grote productie), alles uit de kast heeft gehaald en er een hele toffe film van gemaakt heeft. Zulke grote Nederlandse producties komen niet al te vaak voorbij, laten we hopen dat het vaker gaat gebeuren. Hou je ook van geschiedenis, of heb je gewoon zin om een tof historisch spektakelstuk met heel veel houtsnippers te bekijken? Dan kan je met Michiel de Ruyter prima uit de voeten! Vuuuur!

ADMIRAL