The Hobbit: The Battle of the Five Armies Review (mini spoilers)

Aan de ene kant keek ik meer dan ooit uit naar het derde deel van The Hobbit, aan de andere kant zag ik er ook een beetje tegen op. The Battle of the Five Armies (voor het gemak noem ik het voor de rest van deze bespreking lekker BOFA) is het laatste deel in de tweede trilogie van regisseur Peter Jackson, en waarschijnlijk ook de allerlaatste (voorlopig?) film die vertelt over en zich afspeelt in de magische wereld van Tolkien, Middle-Earth.

Bilbotje

Middle-Earth is speciaal voor mij. The Lord of the Rings films, ook van Peter Jackson, prijken bovenaan mijn persoonlijke lijstje van beste films die ik gezien heb. Ik heb de boeken, alle films in tweevoud en nog meer spulletjes uit Middle-Earth verzameld en dankzij de verfilming van het kleinere boekje The Hobbit kon ik een paar jaar geleden eindelijk terugkeren naar de voor mij meest magische plek van het witte doek. Om er nu dus voor een tweede keer weer een punt achter te zetten deed zeer, maar wat een waardige afsluiting heeft Peter Jackson met BOFA afgeleverd!

Het derde deel gaat precies verder waar het tweede deel ophield, Bilbo (Martin Freeman) en de dwergen hebben de Lonely Mountain en het koninkrijk Erebor terug veroverd en nu is het zaak om het ook vast te houden en weer op te bouwen. Terwijl Smaug ook nog niet verslagen is en er meerdere groepen geïnteresseerd zijn in de schat van de berg ligt er overal gevaar op de loer. Als langzaam maar zeker blijkt dat de schat vreemde dingen doet met Thorin (Richard Armitage), en er een groot leger van Orcs onder leiding van Azog op de berg af marcheert, komt alles samen in een epische conclusie. Meer zal ik niet over het verhaal uit de doeken doen, daarvoor moet je de film gaan bekijken.

GANDALF

Nog nooit heeft Middle-Earth er zo spectaculair en mooi uitgezien als in BOFA. De film zit vol met allerlei verschillende rassen, zo zijn de dwergen natuurlijk weer prominent aanwezig, maar in dit derde deel spelen ook de elfen en mensen een belangrijke rol. De verschillende legers zien er fantastisch uit, de bepantsering, de wapens en de bewegingen spatten van het scherm af, met het gevecht van de laatste 25 minuten als episch hoogtepunt. Hierdoor geeft de film een geweldig beeld van de wereld van Tolkien, met al zijn verschillende rassen en culturen. Ook zien we wat meer van de donkere kant, de film bouwt natuurlijk op naar The Lord of the Rings trilogie en zo zien we bijvoorbeeld Gundabad, en plek waar de Orcs weer machtig zijn geworden. En plek waar in Lord of the Rings alleen over gesproken werd. En zo verwend Jackson ons met meer en meer Middle-Earth.

BOFA trakteert de fans niet alleen op grafisch gebied, maar de film is ook gevuld met momentjes waar ik als fan hardop voor wilde juichen. Zo zit er een scene in met Gandalf (Ian McKellen), Galadriel (Cate Blanchett), Elrond (Hugo Weaving) en Saruman (Christopher Lee), die het opnemen tegen de negen wel bekende ringgeesten. We kennen deze karakters, met uitzondering van Gandalf natuurlijk, alleen als supporting karakters uit de eerdere films, en Saruman zelfs als de bad guy, maar om ze hier dan badass in actie te zien is toch wel heel, heel erg vet. Ook de scene waarin Thranduil aan Legolas vertelt over Strider was zo’n heerlijk stukje fanservice, waar ik heel erg blij van werd.

GALADRIEL

The Hobbit: Battle of the Five Armies is een geweldig afscheid van Middle-Earth en zijn helden. Geen enkele andere filmreeks heeft zoveel invloed op mij gehad als de films van Peter Jackson. Met alle karakters heb ik een speciale band, en in BOFA komt alles prachtig samen. Natuurlijk is het geen perfecte film, zo voelt het liefdesverhaaltje tussen de elf Tauriel (Evangeline Lilly) en de dwerg Kili (Aidan Turner) wat misplaatst en is er op sommige momenten net wat teveel CGI gebruikt. Maar dit zijn slechts speldenprikjes die niks weghalen van de beleving die ik heb gehad in de bioscoop. Na het kijken van BOFA wil ik alleen maar meer en meer Middle-Earth. De wereld die Tolkien al die jaren geleden heeft gecreëerd is de echte ster van deze film. BOFA is een werkelijk spektakel. Als je aan mij vraagt welke film je met kerst moet gaan kijken, zeg ik volmondig The Hobbit: Battle of the Five Armies.