Interstellar Review (geen spoilers!)

Gister was het dan zover. De film waar ik misschien wel het meest naar uitgekeken heb dit jaar is in première gegaan. Interstellar, de nieuwste film van een van mijn favoriete regisseurs, Christopher Nolan. Met een klein groepje namen we plaats in de IMAX zaal in Amsterdam en gingen we er eens even lekker voor zitten. Wat ik meemaakte was hoogstwaarschijnlijk mijn film (ervaring) van het jaar.

ruimteschipje

Eerst even een heel klein stukje over het verhaal. De film speelt zich af in een nabije toekomst en vertelt het verhaal over Cooper (Matthew McConaughey) en zijn gezinnetje die een boerderij hebben. De mensheid heeft inmiddels de aarde behoorlijk naar zijn grootje geholpen en langzaam maar zeker word de aarde onbewoonbaar voor ons mensen. Dus moet er een oplossing gevonden worden en dat is wat Cooper gaat proberen. Samen met een klein groepje astronauten gaat Cooper op een levensgevaarlijke missie diep de ruimte in op zoek naar andere bewoonbare planeten. Meer zal ik niet op het verhaal in gaan want er zitten ook weer wat flinke twists in. Zeker bij deze film is het weer eeuwig zonde om al van alles te weten te komen voordat je de film gaat zien.

cooper

Interstellar is ten eerste één van de mooist geschoten film die ik dit jaar gezien heb. De verschillende shots vanuit het diepste van de ruimte zijn werkelijk prachtig en ook de shots vanaf de buitenkant van het ruimteschip, waarbij al het geluid wegvalt, zijn fenomenaal en angstaanjagend tegelijkertijd. Dat alles word weer gecombineerd met een heerlijk epische en prachtige soundtrack gemaakt door onze grote vriend Hans Zimmer. Alles samen zorgt voor een film waar je je ogen geen moment van af kan houden. De film is ook gevuld met momenten waarbij ik werkelijk op het puntje van mijn stoel zat. Hij duurt ruim twee en een half uur maar ik heb me geen seconde verveeld.

Hetgeen waar Interstellar echt de show mee steelt is toch wel het acteerwerk van de cast. Het is een sciencefiction film maar ook echt een film die een menselijk verhaal verteld. Een verhaal over vriendschap, familie, opoffering en moed, maar ook over de menselijke drang om te ontdekken. De film geeft je het ene moment een gevoel van hoop maar het andere moment kan de film weer hartverscheurend zijn. Ook het gevoel van eenzaamheid, dat je hebt als je naar de diepste krochten van de ruimte reist, kwam binnen als een bom. Het zorgde bij mij voor een constant angstaanjagend onderhuids gevoel. De cast brengt dit fantastisch over. Stuk voor stuk spelen ze de sterren van het scherm. Matthew McConaughey vond ik in het geweldige True Detective al briljant, maar ook hier steelt hij de show en zet een fenomenale hoofdrol neer. De chemie tussen de verschillende astronauten (Anne HathawayWes Bentley & David Gyasi) is heerlijk en ook de scenes met de familie van Cooper, vooral met zijn dochter Murph (gespeeld door Mackenzie Foy & Jessica Chastain) zijn prachtig, dat is waar de film echt om draait.

cooper _ Murph

Ook moet ik de robots TARS en CASE die aan boord van het schip zijn even noemen. Het zijn misschien wel de meest simpele robots die je ooit gezien hebt qua design, ze bestaan uit vierkante blokken en een schermpje in het midden maar hun stemmen worden gedaan door Bill Irwin en Josh Stewart. Ik vind het ontzettend knap dat ze alleen via hun stem sympathie over kunnen brengen en ik merkte aan mezelf dat ik de robots naarmate de film vorderde steeds meer als echte karakters begon te zien. Heel erg knap gedaan dus.

Interstellar is werkelijk een geweldige film geworden, meer nog zelfs dan ik er van had verwacht. Het is een film die speelt met andere dimensies, tijd en ruimtereizen. Stuk voor stuk allemaal moeilijke thema’s. Maar de film doet het op een manier dat het ontzettend geloofwaardig blijft, en bovenal gewoon prachtig en fascinerend om naar te kijken. Er zullen vast dingetjes zijn die niet kloppen, dat heb je altijd, maar prik je daar doorheen, dan is Interstellar geniaal. De film zit vol met epische en prachtige momenten, waarvan ik er geen zal spoilen hier, dat is zonde. Wel moet ik er nog even bij zeggen dat de ervaring die wij kregen met IMAX zorgde voor nog meer beleving. Tijdens de lancering van het ruimteschip zat ik te trillen in mijn stoel alsof ik naast Cooper zat, dat maakte de ervaring absoluut nog een stuk indrukwekkender. Heb je de kans om hem in IMAX te gaan bekijken? Dan kan ik alleen maar zeggen doen! Heb je dat niet? Dan moet je hem alsnog gaan bekijken. Interstellar staat bovenaan mijn lijstje van dit jaar, en hij zou daar zomaar is kunnen blijven staan. Het is nogmaals een geweldige film geworden.