Gone Girl Review

Eens in de zoveel tijd komt er een film voorbij die totaal niet op je radar staat. Bij mij was dit het geval met David Fincher´s Gone Girl. Afgezien van een enkele trailer, die ik pas een week of twee voordat de film al uit zou komen gezien heb, en een poster die ook helemaal niks weg geeft, was ik verder totaal niet op de hoogte van deze verfilming van het gelijknamige boek van Gillian Flynn. Maar wat werd ik ontzettend positief verrast.

gone girl amazing amy gekke

De film verteld het verhaal van Nick (Ben Affleck) en Amy (Rosamund Pike) Dunne. Een op het eerste gezicht perfect getrouwd stelletje, maar dan verdwijnt Amy en begint de compleet gestoorde rollercoaster ride waar Nick en de kijker in terecht komen. Ik ga verder over het verhaal niks, maar dan ook echt niks, uit de doeken doen, want deze film moet het hebben van de compleet onverwachte twists en turns die de kijker voor zijn kiezen krijgt. Dit is dan ook een film waar het echt heel erg zonde zou zijn als je bepaalde dingen gespoiled zou krijgen.

Ik ben een groot fan van regisseur David Fincher, zo zijn Se7enZodiac, en The Girl with the Dragon Tattoo, naar mijn mening allemaal meesterwerkjes, maar ook bijvoorbeeld het iets minder bekende The Game vind ik een echte aanrader. Dus als jullie nog opzoek waren naar toffe films die je misschien nog niet gezien hebt, check er een paar van David Fincher.

Ook in Gone Girl is de sfeer een van de sterkste punten. Fincher weet als geen ander de wanhoop en het mysterie van een verdwijning over te brengen op de kijker. De film laat je eigenlijk continu in het ongewis over wat er nou werkelijk gebeurt is, en roept steeds meer vragen op, waar je uiteindelijk natuurlijk de antwoorden op krijgt. Ook zit het met de spanning in de film meer dan goed. De hele film lang zit je met een onderhuidse spanning te kijken en bekruipt je continu het gevoel van ”wat is hier in hemelsnaam gebeurt?”. Echt heel erg sterk gedaan.

amazing amy

Ook het acteerwerk in de film is fenomenaal. Ben Affleck is eigenlijk altijd wel een sterke hoofdrol speler, maar van Rosamund Pike had ik eigenlijk nog geen echte hoofdrol gezien, ik kende haar als Bond Girl uit Die Another Day, en nog een paar kleine rolletjes. Maar zij heeft mij in deze film werkelijk omver geblazen. Ze vertolkt ”Amazing” Amy Dunne op een geweldige manier, ik durf bijna Oscar-waardig te zeggen. Ook het camerawerk en de beelden in de film zijn prachtig gedaan. Alles aan de film is ontzettend overtuigend. Ook tackled de film nog wat morele kwesties, zo laat Fincher zien hoe hongerig de media op een zaak als deze duikt en Nick Dunne en zijn familie eigenlijk totaal geen privacy meer over houden en op tv compleet uitgelicht worden. Je hebt meteen het gevoel dat het ook daadwerkelijk zo zal gaan tegenwoordig. Best kwalijk eigenlijk.

mooi stel

Gone Girl heeft mij volledig weggeblazen. Het is een film die je vanaf de eerste minuut bij de strot grijpt en niet meer los laat tot ver na de credits. Het is deze keer een wat kortere review geworden omdat ik absoluut niks over het verhaal weg wilde geven, maar ook omdat ik het gevoel heb dat ik de film nog wel een keer wil gaan bekijken. Het is een film waar je ook wel echt over na gaat denken. Dus wie weet kom ik er nog een keer kort op terug. Voor nu kan ik eigenlijk alleen maar benadrukken, ga deze film checken. Het is voor mij een van de beste films van het jaar geworden.