Horrormaand Oktober staat voor de deur! Deliver us from Evil review!

Yes! Oktober staat weer op het punt van beginnen. En dat betekent op het gebied van films maar één ding voor mij. Horrorfilms! Oktober is de maand van Halloween en jaarlijks komen er rond deze maand de meeste films in dit genre uit. Genieten geblazen dus voor fans van lekker griezelen, waar ik toch zeer zeker bij hoor. Niks lekkerder dan slecht herfstweer en een goed spookverhaal. Horror is misschien wel mijn favoriete genre als ik er zo eens over nadenk.

Halloween-pompoen-maken-inspiratie-6

Deliver us from Evil

Gisteren ben ik dus naar de bioscoop gegaan met een paar vrienden om de eerste horror film van deze Halloween maand (Oké.. Het is pas eind September..) te checken, namelijk Deliver Us from Evil, met Eric Bana in de hoofdrol. Eigenlijk wist ik van tevoren niet zo heel veel van de film af. De trailer zag er in ieder geval goed uit, een soort Exorcist gemixt met politie Thriller elementen, klinkt goed. Ook hoorde ik van een aantal mensen dat de film zeker wel het bekijken waard was, dus ik ging met goede hoop in de zaal zitten om eens even lekker bang gemaakt te worden.

De film verteld het (waargebeurde, al is dat altijd met een korreltje zout te nemen) verhaal over politieagent Ralph Sarchie en is gebaseerd op het boek wat de beste man geschreven heeft. Sarchie is samen met zijn partner Butler (sterke rol van Joel McHale) werkzaam in de New Yorkse wijk de Bronx en maakt daar een flinke hoop ellende mee. Van huiselijk geweld, tot kindermoordenaars en verkrachtingen, Sarchie has seen it all. Hij is dus eigenlijk een expert geworden op het gebied van menselijk kwaad en dat is ook waar het sterkste punt van de film meteen om de hoek komt kijken, Sarchie weet alles van het kwaad dat mensen elkaar aan doen, maar wat als er iets bovennatuurlijks om de hoek komt kijken? Iets wat niet te verklaren valt? En dat is precies wat er gebeurt.

Cray cray

Ik zal wederom niet te veel uit de doeken doen over het verhaal vanwege spoilers maar zal het toch proberen beknopt te beschrijven. Een groep soldaten stuiten in Irak op een soort tombe en ontwaken daar iets niet al te best. De film springt een paar jaar verder en we maken kennis met Sarchie en zijn partner die bezig zijn zaken op te lossen. Gaandeweg worden de dingen die er gebeuren echter steeds onverklaarbaarder en raakt ook Sarchie, die redelijk getekend en troubled is door zijn verleden, steeds meer de weg kwijt. Ze ontmoeten een priester, gespeeld door Édgar Ramírez, die besluit te helpen bij het oplossen van de zaak, en zo raken ze steeds verder verwikkeld in een strijd tegen het kwaad. Uiteindelijk komt ook Sarchie’s familie in gevaar en moet hij deze zien te redden door ook zijn eigen zonde onder ogen te zien. Meer zal ik niet vertellen, het is een film waar de nadruk ook wel echt op het verhaal ligt en het is zonde als ik teveel weggeef. Dan moet je de film zelf gaan bekijken, wat ik ook zeker aanraad!

De film is geregisseerd door Scott Derrickson, die ook al het sterke Sinister (2012) heeft gemaakt, en qua beelden en sfeer leek deze film daar ook veel op. Er zitten veel hele sfeervolle slowmotions en shots in de film en de grauwheid en gore waarmee Sarchie word geconfronteerd helpen heel erg mee om je goed te verliezen in het donkere verhaal. Zo zit er bijvoorbeeld een hele toffe scene al vroeg in de film die zich afspeelt in de Bronx Zoo, waar de stroom is uitgevallen. De agenten moeten in de donkere dierentuin tussen de dieren opzoek naar een compleet gestoorde vrouw die net haar kind in de gracht van het leeuwenhok heeft gegooid. Heel. Erg. Creepy. En heel erg tof gedaan vooral. De film kent ook genoeg jumpscares, ik ben me een paar keer helemaal rot geschrokken. Dus ook dat zit helemaal goed.

man achter je joh

De muziek en het geluid in de film helpen ook enorm mee om de sfeer van de film over te brengen en ook dit werkt uitstekend. Je zal na het kijken van deze film nooit meer hetzelfde naar People are Strange van de Doors luisteren. Een slim trucje om muziek te gebruiken die helpt met het verhaal en goed blijft hangen, we zagen dit bijvoorbeeld ook bij de film You’re Next. Leuk detail. Ook het acteerwerk is prima in orde. Eric Bana speelt de getekende agent heel erg goed en je hebt echt met hem en zijn vrouw (Olivia Munn) te doen als hij thuis ook steeds meer zichzelf kwijt raakt. Ook de rokende en zuipende priester en de badass partner van Sarchie zijn toffe karakters.

De film laat ook wel wat vragen onbeantwoord helaas, al is dat ook wel het enige echte minpuntje wat ik kon vinden. Zo kom je er jammer genoeg nooit echt achter wie of wat de demon uit de tombe nou is en zo nog een paar kleine dingetjes waar ik jullie hier niet mee lastig ga vallen. Maar al met al is het een hele toffe film geworden. Het is een soort mix tussen een Exorcist film, een politieflick en een echte horror. En mix die je niet al te vaak ziet, maar die zeker goed werkt. Ik heb me er uitstekend mee vermaakt. Een heerlijk avondje griezelen.

muurtje

Nog meer in het verschiet!

Natuurlijk was dit pas de eerste horror die ik gezien heb en komt er nog meer aan! Zo wil ik As Above, So Below nog gaan bekijken, een horrorfilm die verteld over de catacomben onder Parijs en alle ellende die zich daar afspeelt. De nieuwe film met Liam NeesonA Walk Among the Tombstones schijnt een zeer donkere en duistere thriller te zijn die ik ook zeker ga checken. Maar de film waar ik het meest naar uitkijk (en ook weer voor vrees..) is toch wel Annabelle. Eigenlijk de voorloper op The Conjuring, misschien wel de beste (en engste) horrorfilm van afgelopen jaar. De film met de afschuwelijke pop in de hoofdrol gaat vanaf 2 oktober draaien in Nederland en reken maar dat ik die film ga bekijken! Al zie ik misschien meer de binnenkant van mijn handen dan de film maar dat geeft niks! Check nog even de trailer hieronder! Als je durft! Bring on Oktober!