Guardians of the Galaxy review (mini spoilers)

Donderdag was het zover, een van de meest veelbelovende films van het jaar ging in première, Marvel’s nieuwste film Guardians of the Galaxy. En man man, wat heb ik zitten genieten in de bioscoop.

De Guardians of the Galaxy.
De Guardians of the Galaxy.

De Guardians of the Galaxy zijn een groep space outlaws en de film is gebaseerd op de gelijknamige comics serie van Marvel. Nou ben ik zelf (nog) geen grote kenner en lezer van comics maar ik heb mij wel laten vertellen dat de Guardians of the Galaxy comics redelijk onbekend en obscuur zijn, en dat niet veel mensen hadden verwacht dat deze groep ruimte ”misdadigers” ooit het witte doek zouden halen. Na de successen van The Avengers, Thor, Iron Man en de rest van Marvel’s superhelden catalogus duiken ze nu de wat meer onbekende kant op, en dat is maar goed ook, zo blijkt na het zien van de film.

Guardians of the Galaxy draait om een groep outcasts die samen komen en een team vormen om de ruimte door te trekken op zoek naar waardevolle objecten, en zo allerlei avonturen te beleven. Het team bestaat uit de meest absurde figuren, zo is er Rocket (stem door Bradley Cooper), een gemuteerde, op 2 poten lopende en pratende wasbeer, zijn maatje Groot (een onherkenbare Vin Diesel), een eveneens lopende en pratende (al is zijn vocabulaire niet al te groot) boom. De twee vormen een werkelijk waar hilarisch koppel. Ook heb je Gamora (Zoe Saldana), een ”adoptie” dochter van all time badguy Thanos (Josh Brolin), waar we ook een glimp van opvangen, en Drax the Destroyer (Dave Bautista), een krachtpatser die uit is op wraak en alles wel heel letterlijk neemt, en word het team aangevoerd door Peter Quill (Chris Pratt), aka Star-Lord, een mens van vlees en bloed, net als wij, die ontvoerd is van de aarde toen hij nog een klein Star-Lordje was.

Ronan the Accuser.
Ronan the Accuser.

De film begint met Peter die een mysterieus object vind op een verlate planeet, en al gauw blijkt dat er meer mensen achter dat object aanzitten. En zo word eigenlijk ieder lid van de groep in het eerste half uur geïntroduceerd. Via een hilarische mug shot scene word er over elk karakter kort wat verteld en daarna gaat het tempo omhoog, we ontmoeten de bad guy, Ronan the Accuser (Lee Pace) die ook uit is op de Orb die onze Star-Lord heeft gevonden, en de film draait erom dat de groep helden Ronan moet stoppen voordat hij zijn plan om de Galaxy te vernietigen kan uitvoeren. Ik zou zoals altijd niet veel meer over het verhaal vertellen, dat is zonde als je de film nog moet gaan kijken.

Wat maakt Guardians of the Galaxy dan zo’n goede film? Eigenlijk vond ik dat er heel erg veel goed was aan de film. Laat ik beginnen met in mijn ogen het minst belangrijke. De film ziet er grafisch werkelijk fenomenaal uit. Alles speelt zich natuurlijk af in deep space, met de meest absurde en kleurrijke planeten, ruimte wezens en ruimte schepen, maar alles ziet er fantastisch uit. Je kijkt je ogen uit bij de shots vanuit de ruimte en ook op de planeten zelf ziet de architectuur en alles daar om heen er heel erg tof uit. Veel mensen vinden dat de film doet denken aan de oude Star Wars films en ook ik sluit mij hier volledig bij aan. De planeten en de wezens die er wonen zijn zo absurd, dat het geloofwaardig word. Zoals dat bij Star Wars ook het geval was, heel erg knap gedaan.

MV5BNDY5OTEwNTc1OV5BMl5BanBnXkFtZTgwNTcxOTMyMjE@._V1__SX1537_SY704_

Het sterkste van de film vind ik toch wel de chemie tussen de karakters. Guardians of the Galaxy is een echte karakter film, die gedragen word door de dialogen en het spel van de hoofdrolspelers. Ik vind het ontzettend knap, dat Marvel ons binnen een half uur introduceert in een voor vele volledig onbekende wereld met een groep karakters waar heel weinig mensen vooraf bekend mee waren. Maar na de eerste 5 minuten zit je er al volledig in, en voel je voor elk karakter wel iets. Allemaal zijn ze geloofwaardig neergezet en hebben ze iets unieks. Ik zelf vond Rocket en Groot werkelijk geniaal. De dialogen tussen de eigenwijze wasbeer en de Boom, die maar 1 zinnetje kan uitspreken, en de rest van de groep zijn briljant en ik heb meerdere keren dubbel gelegen van het lachen. Ook hier is de vergelijking met Star Wars weer sterk. Rocket, maar ook Star Lord, doen denken aan Han Solo, en Groot is haast net zo sterk als Chewie.

Guardians of the Galaxy is eigenlijk de perfecte mix tussen superhelden, actie, spektakel en humor. Het is een avonturenfilm in de ruimte. Een soort cocktail van Indiana Jones, Star Wars en The Avengers. Ik heb me werkelijk waar geen moment verveeld tijdens het kijken van de film. Ik durf het zelfs Marvel’s sterkste film tot nu toe te noemen. Ook moet ik de soundtrack en de rol van Michael Rooker nog even noemen, Rooker speelt Yondu Udonta, de ontvoerder en ”trainer” van Quill wat ook weer een hilarisch karakter oplevert, en de soundtrack van de film is nog een sterk punt. Veel scenes worden ondersteund door heerlijke rock en pop tunes uit de 80s wat echt ontzettend goed past bij de film. Ik heb na het kijken van de film de soundtrack zelfs aangeschaft via iTunes.

MV5BMjE5NTgzODMzOV5BMl5BanBnXkFtZTgwNzAyOTMyMjE@._V1__SX1537_SY704_

Maar goed, ik denk dat ik nog uren door zou kunnen gaan over Guardians of the Galaxy, maar eigenlijk vind ik gewoon dat je de film zelf maar moet gaan bekijken als je dat nog niet gedaan hebt. Wat mij betreft is dit een van de aller beste en vooral leukste films van het jaar. En in ieder geval de beste zomer blockbuster in tijden. Marvel word als maar sterker lijkt het wel en wat dat betreft kijk ik alleen maar meer uit naar de aankomende projecten, zoals bijvoorbeeld Ant-man. Guardians of the Galaxy is in ieder geval een fenomenale film geworden! Ga die film checken!

I am Groot..
I am Groot..