Lucy review (mini spoilers)

Al een tijd draaide bij ons in de bioscoop trailers voor de film Lucy met Scarlett Johansson. En elke keer als ik hem zag werd ik weer geprikkeld. De film van regisseur Luc Besson, over een drug waardoor Lucy haar volledige brein capaciteit kan benutten, klonk mij zeer interessant in de oren, en bovendien zag de trailer er grafisch ook al heel interessant uit.

Zo ging ik Lucy gister dus met veel zin bekijken, maar werd ik helaas teleurgesteld. De film begon zeer sterk, Lucy word geïntroduceerd via een deal die haar shady vriend gedaan heeft met een stel ongure Chinezen en ook het karakter van Morgan Freeman (die timmert nog steeds hard aan de weg met zijn 77 jaar, Lucy is al zijn 4e film dit jaar..) word op een mooie wijze ge-introduceert.

Scarlett Johansson en Morgan Freeman in Lucy.

Hij speelt een wetenschapper op het gebied van het brein, en geeft tegelijkertijd met het moment dat Lucy de drugs in haar buik gestopt krijgt een speech over het menselijk leven en de hersenen. De beelden van de twee locaties wisselen elkaar mooi af en dit alles gaat ook nog is gepaard met mooie beelden van allerlei dingen op de planeet, zoals dieren maar ook menselijke uitvindingen die relevant zijn voor dat moment. Hierdoor word je een beetje geprikkeld om na te denken wat er gaat gebeuren en dit vond ik zeer goed gedaan. Dat was dan wel meteen het beste gedeelte van de film.

Daarna ging het voor mij snel bergafwaarts helaas. Zodra de drug begint te werken en Lucy steeds meer haar brein begint te benutten worden de dingen die zij kan doen steeds absurder. Zo kan ze vanaf het moment dat ze het ziekenhuis uitstapt al zien hoe bijvoorbeeld de bomen onder de grond groeien en zodra ze thuis is kan ze vlekkeloos Chinees schrijven en zelfs apparatuur als radio, telefoon en televisie besturen en manipuleren. Nu had ik mij hierop ingesteld, want delen daarvan waren ook al in de trailer te zien. Maar het gaat allemaal met zo’n extreem snel tempo dat hoe absurder het werd hoe meer het mij totaal uit de film haalde. Met een scene in het vliegtuig waarin Lucy zelf begint te desintegreren en de laatste scene (die ik hier niet zal spoilen) als absoluut dieptepunt.

lucy-movie-scarlett-johansson

Ook het verhaaltje over de mislukte drugssmokkel levert niet veel goeds op. Vooral de bad guys zijn extreem generieke Chinese drugsdealers en werken ook totaal niet in het voordeel van de film. Wel moet gezegd worden dat Scarlett Johansson en Morgan Freeman weer een genot zijn om naar te kijken, aan hun acteerwerk in deze film mankeert vrij weinig, en beide karakters zijn redelijk interessant. Ook qua grafische pracht is er op de film niet veel aan te merken, de film heeft een aantal hele mooie shots en vooral de beelden van het echte leven tussendoor vind ik zeer geslaagd, daar ben ik altijd wel fan van. Ook is de film actie in de film lekker hard in beeld gebracht, ook niks mis mee. Wel maakt dat het voor mij extra zonde want er had zoveel meer in gezeten.

De film probeert de kijker een boodschap mee te geven over het menselijk leven en of het wel zo slim is wat wij met onze planeet en onze eigen hersenen allemaal doen, maar slaat voor mij door de absurde en overdreven ”superkrachten” van Lucy de plank flink mis. Ik had hoge verwachtingen van de film, met name door de trailer. En zo zie je maar weer dat het niet altijd slim is om alle trailers te bekijken, mede daardoor kreeg ik te hoge verwachtingen en ben ik extra teleurgesteld in de film.

Lucy goes Basic Instinct.
Lucy goes Basic Instinct.

Begrijp me niet verkeerd, voor een avondje met vrienden mooie plaatjes en Scarlett Johansson kijken is het een prima film, maar het is niet de film met diepgang die ik verwacht had. Uiteindelijk is het een soort mix tussen Limitless (2011)Transcendence en The Avengers geworden, waar meer in had gezeten!

j4b3g305e1nl-is-scarlett-johansson-s-lucy-just-going-to-do-this-the-entire-movie