Transformers: Age of Extinction Review

Ik denk dat ik geluk heb dat ik nooit echt de tekenfilms heb gekeken toen ik een kleine Kevin was, want ik heb me altijd prima vermaakt met de alom gehate Transformers films van onze vriend Michael Bay. En dus was ik ook deze keer benieuwd wat dit vervolg weer in petto zou hebben voor de liefhebbers van Optimus Prime en consorten.

Ik moet wel zeggen dat ik er deze keer sceptischer in ben gegaan dan bij de vorige films.
Ik heb inmiddels en behoorlijke afkeer gekregen van de hoofdrol speler uit de vorige films, Shia LaBeouf, die met zijn gekke fratsen helaas zijn carrière een beetje om zeep aan het helpen is, en de vraag blijft natuurlijk of nog een vervolg wel interessant is, of dat het toch behoorlijk uitmelken wordt. Michael Bay heeft in ieder geval voor een nieuwe hoofdpersoon gekozen, dit keer is de eer aan Mark Wahlberg.

628x471

Helaas kwam mijn scepticisme deze keer uit, en heb ik een zeer teleurstellend vervolg gezien. Laat me uitleggen waarom. Het begint al meteen als we kennis maken met de nieuwe hoofdrol speler Cade Yeager (Mark Wahlberg) en het slappe vader/dochter verhaaltje wat de hele film lang ontzettend irritant is. Natuurlijk is er weer een mooie vrouw opgetrommeld die de dochter van Cade speelt, deze keer is dat de blonde Nicola Peltz. De hele film lang loopt ze te zeuren over haar vriendje en hoe gemeen en moeilijk haar vader is. Ze schreeuwt wel 20x jammerend DADDY.. Veruit het vervelendste van de hele film.

Gelukkig zijn er dan altijd nog de scenes met de Transformers zelf, en deze maken natuurlijk wel wat goed. De actie ziet er zoals gewoonlijk fantastisch uit en het is verbluffend om te zien hoe schepen door de lucht vliegen en steden met de grond gelijk worden gemaakt. De oude groep Autobots is voor het grootste gedeelte vervangen door nieuwe robots en deze zijn allemaal wel tof, zo is er de dikke sigaar rokende Hound, de Japanse samoerai Drift, en de dual wielding (twee pistolen) Crosshairs. Vooral de laatste heeft een zeer tof design met een lange jas en fel groene kleur. Natuurlijk zijn Bumblebee en Optimus Prime er nog wel bij.

TRANSFORMERS-AGE-OF-EXTINCTION-4

Het verhaal is helaas wel heel erg slap. Na het grote gevecht om Chicago uit deel 3 (Dark of the Moon) worden de Transformers gezien als een bedreiging en worden ze opgejaagd door een Black Ops afdeling van de CIA. Die op zijn beurt probeert of the record zijn eigen robots te bouwen. En dan is er nog een andere boze robot die door onbekende gestuurd is om Optimus Prime te vinden. Veel verder zal ik niet op het verhaal ingaan vanwege spoilers, maar het is allemaal niet bepaald sterk te noemen.

Nog een dingetje dat ik toch echt kwijt moet, en waardoor het voor mij ook een stuk minder als een echte Transformers film aanvoelt is de afwezigheid van de eeuwige vijanden van de Autobots, de Decepticons. Natuurlijk waren dit de slechteriken uit de vorige films, maar ze zijn hier zo goed als compleet uit gelaten, behalve dat ze een soort van gebruikt worden als bouwmateriaal voor de door mensen gebouwde robots. Heel erg jammer.

bumblebee

Is er dan helemaal niks positiefs te zeggen over de film behalve dat de actie er goed uit ziet? Jawel, er is nog één ding waardoor de film voor mij toch nog een voldoende binnen weet te slepen, en dat zijn de Dinobots. We werden er in de trailers al een beetje lekker mee gemaakt maar om ze nu zij aan zij met Optimus Prime te zien vechten maakt een hoop goed. Wat zijn die Dinobots ongelooflijk vet. Jammer dat ze er pas tegen het einde aan in komen en we er niet langer van hebben kunnen genieten. Ook nog even een goed woordje voor de rol van Stanley Tucci, die voor de komische noot in de film zorgt en dit werkt zeer goed. Net als de rol van John Turturro in de vorige 3 delen deed.

Al met al ben ik helaas teleurgesteld over het nieuwe deel in de Transformers reeks en word het wat mij betreft tijd dat ze afstappen van de slappe verhaaltjes met de mensen eromheen. De Robots zijn namelijk de echte sterren, hier draaien de films om. Misschien is het tijd voor een Transformers film in space?  Zolang het bakken met geld oplevert zoals het nu doet zal er wel weinig veranderen maar gelukkig hebben we altijd de Dinobots nog.

MV5BNDEyMjYzOTczNl5BMl5BanBnXkFtZTgwOTExNTQwMjE@._V1__SX1857_SY924_