Godzilla Review

Godzilla, Godzilla..

Wat keek ik ontzettend uit naar de reboot van het bekende Japanse monster zeg. Al vanaf de eerste teasers en trailers liep ik warm voor deze film. En ik moet zeggen, ik ben niet teleurgesteld.

Doordat er in de trailers en teasers steeds maar heel weinig werd laten zien werd het tot aan de release van de film nooit echt duidelijk welke kant het met de ”nieuwe” Godzilla op zou gaan. Werd het een echt monster versus mensheid film, of zat er meer achter. Uit de trailers kon je het niet opmaken en des te nieuwsgieriger werd ik voor de film. Zeer puik werk van de marketeers dus.

Ook werd van tevoren maar weinig van het monster zelf laten zien, en des te indrukwekkender was het om Godzilla dan eindelijk full glory op het bioscoopscherm te zien. Godzilla is op grafisch gebied een van de mooiste films die ik dit jaar gezien heb, en dat levert werkelijk prachtige shots op van het monster zelf en zijn verwoestingen. Een hoogtepuntje is de scene waarbij een team van mariniers van 10 kilometer hoogte een duizelingwekkende parachutesprong uitvoert om bij het monster in de buurt te komen en hun missie uit te voeren. Ze springen met rode flares uit het vliegtuig en vliegen door stormachtig weer tussen de wolkenkrabbers en monsters door. Ik zat met open mond te kijken.

Maar welke kant is Godzilla dan uiteindelijk op gegaan? De oplettende lezer las net al monsters, meervoud dus. Er zitten inderdaad meerdere monsters in deze film, het is uiteindelijk dus een ouderwetse Kaiju film geworden. Op z’n Japans, monster tegen monster. En de mensheid staat hier dan een beetje tussen. Helaas is dit dan ook het mindere gedeelte van de film, want het verhaaltje over Ford Brody (Aaron Taylor-Johnson) die op zoek is naar zijn gezinnetje te midden van alle chaos is werkelijk flinterdun en voelt overbodig en soms ook wat langdradig. De vader van Ford, Joe Brody, gespeeld door Bryan Cranston, word helaas na 20 minuten afgekapt en daarmee valt het verhaal over de Brody’s uiteen. Ken Watanabe haalt de cast nog enigszins omhoog maar ook zijn rol is flinterdun geschreven.

Uiteindelijk is Godzilla een heerlijk ouderwetse monster film geworden, en blijkt Godzilla zelfs een beetje een good guy te zijn, maar wel eentje die zonder pardon mensen plat stampt. Hij doet een beetje denken aan moeder natuur, een soort laatste redmiddel om de planeet te beschermen. Dus moet je Godzilla gaan kijken? Als je van grote monsters die het met elkaar aan de stok krijgen en alles op hun weg vernietigen houdt, zeker! Maar verwacht niet te veel van het verhaal.

Afbeelding